Sygeforsikringen Danmark kigger på stenalderkost, og deres vurdering er faktisk rigtig fair og bakket op af gode argumenter. Specielt kan jeg godt lide deres sammenligning med de almindelige kostråd.

Et stykke hen ad vejen følger principperne i stenalderkosten ganske godt de officielle kostråd. Fisk, magert kød, grøntsager og frugt indgår også i de kostprincipper, myndighederne anbefaler os. Men vi anbefales også at spise kartofler, pasta eller ris dagligt, groft brød og at drikke mælk. Og de fødevarer er forbudt, hvis man følger stenalderprincipperne.

Læs selv artiklen

Jeg har tidligere skrevet om kostrådene.

 

Fra en artikel i Politiken i dag hvor Thomas Rode svarer fornuftigt på en masse spørgsmål:

»Ja, det siges der, og måske er der også noget om snakken, da ‘rigtige’ råvarer, herunder bio og økovarer. jo er en kende dyrere end konventionelle.

Jeg vil dog skyde på, at hvis man planlægger sine indkøb ordentligt, samt dropper alle mellemmåltiderne (som bliver unødvendige), slikket, colaerne og alle de andre ting, som langt de fleste mennesker går og bruger deres penge på, ja så går det måske næsten op.

Spørgsmålet er, om det ikke er ekstremt vigtigt at prioritere sin daglige kost i langt højere grad, end det generelt er tilfældet for tiden. Det er jo basis for at få det optimale ud af sit liv!«

Jeg er enig, plus hvad er prisen for ens helbred og velvære?

 

Så er det blevet tid til en god morgenmads-snack. Jeg synes tit jeg møder spørgsmålet: “Hvad spiser du til morgenmad?” En af de ting jeg er glad for er de her paleo-egg-cupcakes.

Selvom det ikke er teknisk korrekt at kalde dem cupcakes så smager de godt.

Man skal bruge:

  • 1 bageform til cupcakes
  • 1 løg
  • 1 pakke røgede skinke terninger
  • 8-10 æg alt efter ens bageform
  • Oregano
  • Salt/Peber
Så gør man følgende:
  1. Snit løget fint.
  2. Slå alle æg ud i en skål
  3. Pisk alle æg sammen med løg, krydderier og skinketern
  4. Efter smag tilsæt tabasco eller chili

Smør bageformen med olivenolie og hæld massen i. Sæt den i en forvarmet ovn ved 180 grader. Lad dem bage i cirka 45 minutter eller til de er faste.

Resultatet skulle gerne se sådan her ud:

paleo cupcakes

God appetit

 

 

Under en tur til Tyskland samlede Majken og jeg en lille ting op til køkkenet. En sodastream som mange af os nok husker fra de glade 80′ere. Vi planlægger at bruge den til at lave frisk danskvand.

Sodastream

Efter at have haft den i et par dage må jeg konkludere at det var et fantastisk køb. Der er ikke noget som slår frisklavet danskvand.

Desuden kan man selv bestemme hvor meget kulsyre man vil have i vandet. Det er virkelig rart, jeg foretrækker min danskvand virkelig sprudlende og med masser af bobler. Det leverer en Sodastream virkelig varen i forhold til danskvand på flaske.

Rent økonomisk kan det også betale sig at have sådan en dims. En gaspatron rækker ifølge manualen til 60 liter. Personligt tror jeg mere det passer med 30 liter med mit forbrug af kulsyre. Prisen for 1 liter danskvand er således ca 1,05 kr. Det er dejligt billigt.

Man kan også købe “sodavands-blandinger” til at hælde i danskvandet og dermed lave sin egen sodavand. Jeg kiggede lidt på indholdsfortegnelsen og det er ikke andet end kemikalier og sukker. Mit råd er at glemme alt om det skrammel, det er det rene gift.

Men selve sodastreamen er virkelig lækker og kan klart anbefales.

 

I forbindelse med min daglige rundtur på nettet stødte jeg på en annonce for XL-S Medical. I bloggens interesse klikkede jeg mig ind for at se hvad det nu var for noget men før jeg gennemgår den noget tvivlsomme markedsføring så lad os se hvad der allerede findes af eksisterende slankemidler.

Det er jo en populær myte at det er meget svært at tabe sig. Det har de sidste mange år fået desperate mennesker til at gribe til medicin i et forsøg på at få kiloene under kontrol.

Men hvad er der i medicinen og hvad gør den ved kroppen? Her er en kort analyse af de præparater som findes på det danske marked lige nu. Det er skræmmende læsning, så god fornøjelse.

Alli og Xenical

Samme præparat men i forskellige koncentrationer. Alli er håndkøbsmedicin, hvor Xenical er dobbelt dosis og kun kan fås på recept.

Begge præparater indeholder orlistat, et kemikalie der hæmmer effekten af lipase fra bugspytkirtlen. Derved bliver fedtet i kosten ikke nedbrudt og kan derfor ikke optages. Lyder godt ikke? Lige indtil man kommer i tanke om at fedtet kommer ud i den anden ende.

Hyppige bivirkninger inkluderer hyppig, tynd afføring og olielignende småsivning fra rectum. Oversat så får man fine bremsespor i underhakkerne. Ikke vildt charmerende.

Men man taber sig. 2-3 kg over et år hvis man bliver ved OG kombinerer det med fedtfattig kost. Så snart kostens indhold af fedt kommer over 30% løber fedtet så at sige ud af dig.

De dårlige nyheder (ud over bremsesporene) omfatter at omkring 1/3 tager al vægten på igen så snart de stopper med præparaterne. Det gør de selvfølgelig fordi man ikke løser det grundlæggende problem der gjorde en overvægtig fra starten.

En anden, men meget vigtig ting er at præparaterne ikke kun binder fedt men også alle de fedtopløselige vitaminer hvorfor man hurtigt kan komme i underskud.

I sidste ende må jeg indrømme at den kategori præparaterne sorterer under siger det hele: Malabsorptiva (fejloptagelse).

Reductil

Meget omtalt og meget populært slankemiddel. Store studier har vist at man taber sig i gennemsnit 1-2 kg over 6 år og at man som med orlistat tager det på igen når man stopper behandlingen. Desuden er der en øget risiko for blodpropper og hjertestop. Men man er da 1-2 kg lettere for ens venner at slæbe når de skal bære kisten ud.

Regenon

Min personlige favorit er Regenon. Indholdsstoffet hedder Amfepramon og hvis der er nogen der synes det lyder som noget man køber i en mørk gyde et sted er i ikke helt galt afmarcheret.

Stoffet er i familie med amfetamin og virker ved at hæmme appetiten. Nogensinde gået forbi en narkoman og tænkt “Hun er fandeme lækkert tynd”? Så er det her stoffet til dig.

Bivirkningerne omfatter afhængighed, depression, psykoser og dødelig overtryk i lungekredsløbet.

XL-S Medical

Jeg går ud fra at navnet hentyder til at du går fra en XL til en S i tøjstørrelse men hvor de har medical fra skal jeg ikke kunne sige. Dette er så langt fra medicin man kommer.

Præparatet kommer i 3 udgaver:

Fedtbinder: “indeholder det naturlige fiberkompleks Litramine og er beriget med vitamin A, D og E. … absorberer en del af fedtet i din kost … i stedet føres det ud via tarmen.”

For det første placerer det os tilbage ved bremsesporene, for det andet virker det lettere idiotisk at berige en fedtbinder med fedtopløselige vitaminer der bare vil blive ført med ud igen, for det tredje fandt jeg efter megen søgning ud af at virkemåden svarer til effekten sæbe har. Den gør fedt vandopløseligt.

Mit råd: Drik hellere Ajax, hvis du tør. Det er billigere og sikkert lige så sundt.

Kulhydratblokker: “…mindsker kalorieindtaget fra de komplekse kulhydrater … hæmmer nedbrydningen af stivelse“.

Det virker ikke helt gennemtænkt at binde lige præcis stivelse. Det havde da været smartere at binde de “hurtige” kulhydrater som giver de massive blodsukker-spikes.

Desuden må det kræve ret meget vand for at stivelsen ikke skal fungere som cement i tarmen. Men måske man kunne kombinere den med fedtbinderen på det punkt.

Mit råd: Bare lad være med at spise kulhydraterne i første omgang.

Appetitmindskeren: “indeholder den naturlige fiber Redusure, der giver mæthedsfornemmelse. Dette sker ved, at kapslerne sammen med vand bliver til en tyktflydende gel der fylder mavesækken og samtidigt gør, at den tømmes langsommere.”

Min første reaktion Eeeeewwww!! Det lyder klamt! Og en ting er at have cement i tarmen men tyktflydende gel i mavesækken hvor syreindholdet er så højt lyder direkte farligt.

Samtidigt må udspilningen af mavesækken give kvalme. Og mæthedsfornemmelsen er ikke styret ved hvor udspilet maven bliver. Så simpelt er det desværre ikke. Maven kan udspiles ganske betragteligt. Bare se hvad deltagerne i æde-konkurrencer kan sætte til livs.

Mit råd: Just don’t!

Alvorligt talt. Hvis du virkelig gerne vil tabe dig så prøv en mere naturlig måde end de “naturlige” fibre i ovenstående præparater og spis rigtig mad istedet. Masser af kød og grønsager. Få masser af søvn og sol. Og bevæg dig i et moderat tempo.

 

Nu hvor vi har gang i morgenmaden så er her mit beskedne morgenmåltid fra i morges:

I korte træk: 5 frikadeller, cherry-tomater, en halv peberfrugt, et æg, en blomme og et æble til senere.

Ca 1.000.000 gange sundere end havregryn og Frosties. Desuden smager det godt :)

Jeg skulle måske overveje om jeg burde have endnu flere grøntsager om morgenen, men jeg føler nu at jeg kører bedst på lidt mere kød om morgenen.

 

De sidste par dage har ekstrabladet haft gang i deres sædvanlige stil. Finde en sag og blæse den op til der ikke kan tærskes mere langhalm på sagen. I dette tilfælde har de kastet sig over børns forbrug af sukkerholdige morgenmadsprodukter.

Læs selv:

De startede det hele med at konstatere at der er sukker i morgenmadsprodukter. Mere specifikt i Kellogs Frosties og andre morgenmads produkter.

Jeg slog lige lidt fakta op fra Kellogg’s hjemmeside.

Sukkerindhold og kulhydrater per 100g.

  • Frosties 37 gram sukker / 87 gram kulhydrat
  • Coco Pops 35 gram sukker / 85 gram kulhydrat

Bevares, de har også noget bedre produkter:

  • All-Bran plus 18 gram sukker / 48 gram kulhydrat.

Jeg vil faktisk give ekstrabladets leder ret i overskriften: “Forklædt som mad”. De her produkter er efter min mening ikke velegnet til menneskeføde. Jeg er end ikke sikker på at jeg ville fodre dyr med det.

Påstanden om at lige netop Frosties giver sukkersyge (type 2 diabetes) er en kende overdrevet. Type 2 diabetes opstår når kroppen igennem for lang tid har skulle håndtere store mængder af glukose i blodet. Kroppen frigiver insulin for at regulere blodsukkeret således at det bliver holdt stabilt.

Kommer man i den situation at man belaster sin krop med meget glucose over lang tid vil kroppen langsomt opbygge en modstandskraft imod insulinen. Det svarer lidt til at råbe af en teenager, de hører mindre og mindre efter.

Endelig når man til et punkt hvor man er blevet meget insulin-resistent og kroppen ikke længere kan regulere blodsukkeret. Denne tilstand kaldes type 2 diabetes eller gammelmands-sukkersyge.

Det interessante spørgsmål er så hvor de store mængder af glucose i vores blod kommer fra. I den vestlige verden er kilderne som oftest:

  • Sodavand med sukker
  • Færdigmad med sukker
  • Brød, pasta og andre korn produkter (højt indhold af kulhydrater)
  • Til dels kartofler og ris
  • Nævnte jeg sukker?

og selvfølgelig morgenmadsprodukter med sukker. Kort fortalt så bliver vi skidesyge af alt det sukker vi går og propper os med. Vores blodsukker pisker rundt fordi vores krop ikke er beregnet til at indtage alt det sukker på en gang.

I en mere naturlig kost ville vi få sukker fra ting som f.eks.:

  • Frugt
  • Kulhydratholdige grøntsager

Vores moderne kost er så proppet med sukker at vi simpelthen bliver syge af den, og der er kun en måde at undgå det på: Spis kun naturlige ting: Kød, fisk og grøntsager og tilbered dem selv.

Desuden skal man huske at fedt og protein kun i svag grad har en indflydelse på blodsukkeret. Desuden har fedt den fordel at det mætter i længe.

Så jeg mener faktisk at Ekstrabladet har ret og at Kellogg’s produkter næsten burde ligestilles med alkohol og cigaretter og ikke sælges til børn under 16.

Jeg går ikke synderligt ind for forbud, men der er alt for meget sukker i supermarkederne, meget af det forklædt som mad.

 

 

Kathrine Iversen har lige vundet FDBs idépris på 25.000 skriver politiken:

»Tilsæt 20 procent kartofler eller rodfrugt i farsen, så vi sparer på kødet og skåner klimaet«.

Hvad? Er det bare mig der sidder og læser sætningen igen og igen og håber jeg har misforstået noget?

Hvis jeg vil have fars så køber jeg fars. Hvis jeg vil have kartofler køber jeg kartofler. Hvis jeg vil have et besynderligt blandingsprodukt køber jeg de billige pølser fra Aldi.

Er der nogen der har set skrællede kartofler ligge i køleskabet? De får en virkelig ulækker brun farve efter meget kort tid.

Hvilket vil sige at der skal tilsættes flere kemikalier for at det stadig skal ligne kød.

Med streg under ligne. Det er IKKE kød. Det er HELLER ikke kød. Ligesom en lang række andre forslag der skal “spare” på kødet til fordel for miljøet eller supermarkedernes økonomi ender man med et underligt blandingsprodukt der intet har med mad at gøre.

Mit yndlingseksempel er kyllingefileter tilsat “10% lage” hvilket vil sige at de er pumpet med saltvand. Adr!

»Med Kathrines idé kan vi tage hensyn til både klimaet og vores sundhed i en travl hverdag«, skriver Thomas Bagge Olesen, adm. direktør for FDB, i en pressemeddelelse.

Yeah right!! Med Kathrines idé kan vi tage hensyn til supermarkedernes overskud! Og samtidigt lade som om vi går op i miljøet!

De der mener at vi skal spise flere grønsager kan ikke mene at det er nok at få 20% kartofler ifht. kød så man skal alligevel lave grønsager til. Den tidsbesparende faktor er svær at få øje på.

De der mener at vi skal skåne miljøet har ret men hvorfor så ikke lave landbruget mere bæredygtigt? Det meste af CO2-udgiften til kød går så vidt jeg ved til al det transport der er nødvendig når man ikke længere dyrker foderet og slagter dyrene lokalt. Men nej nej for det tjener man jo ingen penge på.

I sidste ende handler det om om vi har lyst til selv at bestemme hvad vi putter i munden. Kødet i køledisken er noget af det sidste der ikke indeholder alle mulige underlige tilsætningsstoffer. Sådan vil jeg gerne blive ved med at have det.

FDB og Kathrine: Gå hjem og spis rigtig mad, ikke blandingsprodukter.

 

 

Forleden dag i Bilka blev der delt nogen meget farvestrålende vareprøver ud. Hvis man ikke vidste bedre skulle man tro at 70′erne havde holdt deres indtog på de bonede linoleumsgulve. Der blev delt moderigtig og hipt Glacéau Vitaminwater ud. Hundredevis af farvestrålende flasker blev delt ud til alle der kom inden for rækkevidde af de to unge mennesker. I et inspireret øjeblik fik vi lige fat på 3 forskellige flasker så vi kunne lave en test.

Continue reading »

 

På lørdag træder den nye fedt-skat i kraft og vi danskere skal fremover betale skat på fedtholdige fødevarer. Skatten blev udtænkt af Lars Løkke Rasmussens regering i samarbejde med Dansk Folkeparti.

På skats hjemmeside kan man læse følgende:

Indtagelse af mættet fedt øger risikoen for hjertekarsygdomme mv. Derfor blev det aftalt at indføre en afgift på mættet fedt i mejeriprodukter, madolie mv.

Det er altså åbenbart fordi vi bliver syge af at spise mættet fedt at der skal lægges en afgift på 16 kr/kg mættet fedt på alle fødevarer. Det lyder jo også lidt rart at politikerne nu vil til at bekymre sig om folkesundheden. Men for alle deres gode intentioner så har de endnu en gang jokket godt og grundigt i spinaten.

Hvis mættet fedt var farligt så burde følgende sætning være sand:

Hvis mættet fedt forårsager hjertekarsygdomme, så vil mængden af hjertekarsygdomme falde hvis folk spiser mindre mættet fedt.

Det lyder jo umiddelbart logisk ikke? Tag så lige følgende fakta:

  1. Vi ved ikke om mættet fedt giver nogen sygdomme
  2. Hvis vi spiser mindre fedt, vil vi have en tendens til at spise flere kulhydrater. Vi ved kulhydrater er den primære årsag til overvægt og diabetes.

I en artikel på videnskab.dk giver professor, dr.med. Arne Astrup de samme argumenter. Vi ved simpelthen ikke nok om hvad fedt gør ved os og vores sygdomsbillede til at vi skal gå ud og anbefale at folk skal spise mindre af det. Han gentager flere gange at der på baggrund af de sidste 30 års forskning ikke er noget belæg for udtalelsen om at mættet fedt forårsager hjertekarsygdomme.

Men hvordan er det så lige med fedt og overvægt? Jeg fandt følgende to interessante fakta:

  • I 1985 var 44% af energien i vores kost fra fedt, i 2002 var den så faldet til 33%, altså et fald på 11% over næsten 10 år. (kilde)
  • Forekomsten af overvægt i Danmark er steget markant inden for de seneste årtier. Siden 1987 er der sket en stigning på næsten 75%. (kilde)

Sjovt nok så spiser vi mindre fedt, bliver mere syge og mere overvægtige. Det gælder især folk som har en lav indkomst, og der har været spekuleret meget i hvorfor det forholder sig sådan. Mit personlige gæt er at folk med lave indkomster spiser mindre kød (protein/fedt) og mere pasta/ris (kulhydrater) simpelthen fordi det er billigt.

Mine personlige erfaringer med kost er jo også at jo mere man skærer kulhydrater, korn og sukker ud af kosten, jo mere taber man sig. Efter at have spist en meget fedt-rig kost i 4 måneder har mine kolesteroltal aldrig set bedre ud.

Så når alt kommer til alt så er den nye fedt-afgift bare et skridt på vejen til en dårligere folkesundhed for os alle sammen, men især for de svage i samfundet.

© 2011 Stenalderkost.dk Suffusion theme by Sayontan Sinha